Tuesday 29 September 2015

Jalan-jalan Paris - Day 3

Hari ni hari terakhir untuk menikmati kota Paris. Esok dan nak balik. Pelik tapi benar, aku sebenarnya dah muak jadi pelancong! Hehee... penat/jemu tu dah terasa!

Aku memang ikut je mana Pakcik Mie nak bawa... aku memang tak study langsung Paris ni. Agenda hari ini adalah ke Louvres, Arc de Triomphe, Avenue Chames Elysee dan... erm tu je!
 
Pakcik Mie punya agenda cari strap jam dan jam sampai berjam-jam.. Mula mula semua rajin nak ikut, tapi lepas tu tunggu je lah.. tak larat nak jalan kaki cari kedai... Jadi, Pakcik Mie pegi cari sendiri kami lepak kat kota Paris sambil menikmati cara menggunakan tandas awam! Sambil makan aiskrim, sambil tengok orang lalu lalang dan test guna tandas awam tu juga! Ingat senang ke dapat peluang nak guna tandas awam kat Paris!  Hahahaaa... Rugi tak ambik gambar! Konon malu la pulak sebab ramai juga orang beratur nak guna tandas tu. Over la pula kan..

Jadi untuk agenda hari ni, aku sertakan gambar jer lah ya... in not so particular order...

Stesyen metro yang penuh dindingnya dengan iklan. Kemas dan Bersih.

Orchestra Italian "Boy Band" di dalam underground metro. Hebat! Sangat professional muziknya!



Iklan di dinding salah satu metro



Stesen Metro Corvisart

Stesen Metro Couronnes - dinding brick putih, bersih je...

Stesen Metro Chatelet

Bakeri

Kedai roti ni sempat kami rasa menunya. Sedap tak terkata walau hanya butter croissant dan roti peach dan aprikot. KAlau tak kerana tunggu kedai jam Pakcik Mie buka, kami mungkin tak singgah membeli di sini. Blessing in disguise.

Masih terbau-bau kesegaran roti yang baru dibakar! Murah sangat hanya EURo1,5 sahaja untuk roti inti coklat... Kalau RM1.5 kat sini roti gardenia pun tak dapat Di Baker's Cottage Presint 8, roti coklat sebegini harganya RM3.50 sebuku yang lebih kecil.

Di luar TODS sahaja..Bukan keutamaan aku shopping beg-beg ribu-riban ni.. 

Pattisserie. Kedai roti.


 Sebelah kiri - Butik Coach. Depan sedikit - Butik Cartier. Aku tengok sahajalah orang beratur. Aku dah dapat beg kulit oren kat Rome cukup lah. Jenama local sahaja. Kat sini lah kawasan kami menunggu Pakcik Mie.Di tepi tandas awam di Kota Paris! Hahahahaa!

 Satu-satunya gambar family yang "menjadi" masa kat Paris! Owhhh rugis rugis!!

Suka gambar ni..




Gambar ni menandakan THE END of our time in Europe . Sob sob sob..

Kesimpulannya:
Aku suka Paris! Rasa nak explore lagi.. walau apa pendapat orang lain, bagi aku - tiada orang yang sombong, tiada bau hancing atau kotor di dalam metro.. aku kagum dengan pemuzik jalanan di dalam metro.. dan pengalaman kami adalah manis di Kota Paris ini.. Kota romantik - hmmphh pegi dengan anak-anak mana nak beromantik nya.. 

Paris - tunggu aku datang!

Next: The End - Airport CDG
Atau: Kami di AirBNB

0 comments:

Post a Comment